Ontdek praktische tips en inzichten om bijtelling te berekenen voor 2025 en verder. Lees ons artikel voor duidelijke uitleg en nuttige adviezen!
Gebruik je een zakelijke auto ook privé? Dan krijg je te maken met bijtelling. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe bijtelling werkt, hoe je het correct berekent, en waar je in 2025 en daarna op moet letten. We geven je praktische tips om slim met de bijtellingsregels om te gaan en inzicht te krijgen in je fiscale voordelen, nu en in de toekomst.
Bijtelling is een belastingbedrag dat je betaalt als je een zakelijke leaseauto ook privé gebruikt en meer dan 500 privékilometers per jaar rijdt. Het bijtellingspercentage varieert (16% tot 22%) afhankelijk van de CO2-uitstoot, de cataloguswaarde van de auto en het jaar waarin de auto op kenteken is gezet. Leaserijders bijtelling betalen voor privégebruik van hun zakelijke leaseauto. Voor elektrische auto’s geldt vaak een lager bijtellingspercentage. Bijtellingspercentages kunnen variëren voor verschillende soorten voertuigen en jaren, en het is belangrijk om deze percentages te volgen bij het overwegen van de aanschaf van een nieuwe auto. Bijtelling is een vorm van loon in natura voor privégebruik van een auto van de zaak.
Om de bijtelling van jouw zakelijke leaseauto te berekenen, gebruik je de volgende som: Bijtelling = Bijtellingspercentage x Cataloguswaarde - Eigen bijdrage. Fabrieksopties deel uitmaken van de cataloguswaarde en invloed hebben op de bijtelling.
Voor elektrische voertuigen binnen een bepaalde cataloguswaarde geldt een lager bijtellingspercentage, terwijl voertuigen met een hogere waarde onder een standaardbijtelling vallen. Voorbeeld van een bijtelling berekening: Cataloguswaarde auto: € 25.000,-, Bijtelling: 22%, Eigen bijdrage: € 1.200,-.
De berekening is: 22% x € 25.000,- - € 1.200,- = € 4.300,- bruto bijtelling per jaar. De toepassing van percentages en wettelijke richtlijnen is essentieel voor de juiste berekening van de bijtelling. Voor de netto bijtelling wordt dit bedrag vermenigvuldigd met je inkomstenbelastingtarief.
De bruto bijtelling is het bedrag dat op jaarbasis bij je loon wordt opgeteld. Dit bedrag bereken je met de formule: Bruto bijtelling = bijtellingspercentage × cataloguswaarde – eventuele eigen bijdrage.
Let op: de cataloguswaarde is inclusief btw en bpm, en ook accessoires tellen mee. Hoe hoger deze waarde, hoe meer bijtelling je betaalt. Als je een elektrische auto hebt, kun je binnen de cap (een vastgestelde grens) profiteren van een lager percentage, wat de bruto bijtelling aanzienlijk kan verlagen.
Als je een eigen bijdrage betaalt aan je werkgever voor het privégebruik van je leaseauto, dan wordt dit bedrag in mindering gebracht op de bruto bijtelling. Dit betekent dat je uiteindelijk over een lager bedrag belasting betaalt. De eigen bijdrage kan dus helpen om je fiscale lasten te verlagen. Let er wel op dat je dit bedrag goed vastlegt en dat het overeenkomt met wat er op je loonstrook wordt vermeld.
De bijtelling wordt jaarlijks berekend en is afhankelijk van het aantal kilometers dat je privé rijdt met je zakelijke auto. Gebruik je de auto voor meer dan 500 privékilometers per jaar, dan moet je bijtelling betalen.
Voor eigenaren van elektrische voertuigen verandert er veel vanaf 2025. Zij gaan stapsgewijs meer belasting betalen, omdat de fiscale voordelen voor elektrische auto’s verder worden afgebouwd. Dit betekent dat de netto kosten van privégebruik gaan stijgen.
De bijtelling wordt opgeteld bij je belastbare jaarinkomen en bepaalt mede hoeveel inkomstenbelasting je uiteindelijk betaalt. Hoe hoger je inkomen, hoe hoger je belastingtarief, en dus ook hoe hoger het bedrag aan netto bijtelling dat je betaalt.
De exacte hoogte van de bijtelling hangt af van de datum waarop je auto voor het eerst is geregistreerd. Nieuwe bijtellingsregels gelden alleen voor auto’s die vanaf een bepaald jaar op kenteken zijn gezet. Oudere auto’s kunnen nog onder oude, gunstigere percentages vallen.
De Belastingdienst beschouwt de bijtelling als een vorm van loon in natura. Dit betekent dat je belasting moet betalen over het voordeel dat je hebt doordat je de zakelijke auto ook privé kunt gebruiken.
Elektrische auto’s hebben vaak een lager bijtellingspercentage, vooral als ze binnen de bijtellingscap vallen. Voor volledig elektrische auto's per 1 januari 2025 specifieke bijtellingspercentages gelden. De fiscale voordelen voor elektrische auto’s en hybride auto's zijn de afgelopen jaren stapsgewijs afgebouwd. Vanaf 2026, voor zover nu bekend, verdwijnen deze voordelen volledig. Voor plug in hybrides gelden tot 2024 fiscale voordelen vanwege hun lage CO₂-uitstoot, maar deze voordelen zullen in de komende jaren afnemen. Vanaf dat moment geldt er één standaard bijtellingspercentage van 22%, zowel voor elektrische als voor niet-elektrische voertuigen.
De bijtelling heeft een significante invloed op het milieu. Het stimuleert het gebruik van elektrische en hybride auto’s, die minder CO2-uitstoot veroorzaken dan traditionele benzine- en dieselauto’s. De Nederlandse overheid heeft als doel om de CO2-uitstoot te reduceren en de bijtelling is een van de instrumenten om dit doel te bereiken.
In de komende jaren zal de bijtelling nog verder worden aangepast om de CO2-uitstoot te reduceren. De Nederlandse overheid streeft naar een reductie van 49% van de CO2-uitstoot in 2030 ten opzichte van 1990. De bijtelling zal een cruciale rol spelen in het bereiken van dit doel.
Kortom, de bijtelling draagt positief bij aan het milieu door het stimuleren van het gebruik van elektrische en hybride auto’s, die minder CO2-uitstoot veroorzaken dan traditionele benzine- en dieselauto’s. Het is een belangrijk instrument voor de Nederlandse overheid om de CO2-uitstoot te verminderen en zal in de komende jaren verder worden aangepast om deze doelstellingen te bereiken.
De bijtelling wordt normaal gesproken jaarlijks vastgesteld, maar je kunt de bijtelling ook per maand berekenen. Dit maakt het makkelijker om een goed beeld te krijgen van je maandelijkse lasten als je een zakelijke auto ook privé gebruikt.
Belangrijk om te weten is dat na een periode van zestig maanden, oftewel vijf jaar, het standaardtarief van 22% van toepassing wordt. De bijtellingstarieven die golden op het moment dat de auto voor het eerst op kenteken werd gezet, blijven maximaal vijf jaar van kracht. Daarna wordt de bijtelling opnieuw berekend volgens de op dat moment geldende regels.
Dit betekent dat je bijtellingspercentage kan veranderen, afhankelijk van nieuwe wet- en regelgeving. Hierdoor kan de maandelijkse bijtelling na afloop van de eerste vijf jaar hoger of lager uitvallen dan voorheen. Het is daarom verstandig om hier tijdig rekening mee te houden bij het leasen of kopen van een zakelijke auto.
De komende jaren zullen er belangrijke wijzigingen plaatsvinden in de regels rond de bijtelling voor zakelijke auto’s. Vanaf 2026 verdwijnen de huidige fiscale voordelen voor elektrische auto’s volledig. Dit betekent dat het verlaagde bijtellingspercentage, dat nu nog geldt voor emissievrije voertuigen, niet langer van toepassing zal zijn. Voor alle auto’s – zowel elektrisch als niet-elektrisch – gaat dan een uniform bijtellingspercentage van 22% gelden.
Daarnaast blijft het beleid onderhevig aan regelmatige herzieningen. De overheid kan bijstellingspercentages, grenzen voor cataloguswaarden en voorwaarden voor fiscale voordelen aanpassen op basis van klimaatdoelstellingen en economische ontwikkelingen. Het is daarom essentieel om bij het overwegen van de aanschaf of lease van een nieuwe auto altijd de laatste informatie te raadplegen.
Voor zakelijke rijders betekent dit dat het aantrekkelijk kan zijn om nog vóór 2026 een elektrische auto aan te schaffen om zo langer te profiteren van de bestaande lage bijtelling. Na vijf jaar (60 maanden) zal dan alsnog het dan geldende algemene tarief van toepassing zijn, maar de initiële periode kan aanzienlijk belastingvoordeel opleveren.
Door goed vooruit te plannen en advies in te winnen bij een financieel adviseur of boekhouder, kun je optimaal inspelen op deze veranderingen en onnodige kosten vermijden.
Let op: bovengenoemde percentages, bedragen en voorwaarden zijn aan veranderingen onderhevig. De bijtellingsregels worden regelmatig aangepast, vooral in verband met nieuwe fiscale beleidsmaatregelen en ontwikkelingen rondom elektrische mobiliteit.
Neem daarom altijd contact op voor de meest actuele informatie of voor een indicatieve berekening die is afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Op deze manier voorkom je verrassingen en kun je een weloverwogen keuze maken voor jouw zakelijke of privégebruik van een leaseauto.
Bijtelling is geen vast bedrag, maar hangt af van meerdere factoren zoals de auto, het gebruik en de fiscale regels van het jaar waarin je rijdt. Daarom is het belangrijk om bijtelling nauwkeurig te berekenen en regelmatig te herzien, vooral als je van auto wisselt of je werksituatie verandert. Een goede berekening voorkomt nare verrassingen bij je belastingaangifte én helpt bij het maken van een financieel verantwoorde keuze.
Voor een exacte berekening en een gedetailleerd advies kun je ook terecht bij je boekhouder of financieel adviseur. Zij kunnen precies uitrekenen wat de netto impact van de bijtelling is op jouw inkomen.
Wil jij weten of je belastingvoordeel misloopt? Doe binnen 5 minuten de Belastingscan en ontdek hoeveel jij kunt besparen.